För att du ska känna dig trygg hemma kan du ansöka om trygghetskamera och trygghetslarm. Du kan även boka fixartjänst. Här finns mer information.
Vill du bo kvar hemma men känner att du behöver lite hjälp ibland, då kan trygghetslarm vara något för dig. Larmet gör det enkelt att få kontakt med personal dygnet runt. Allt för att du ska känna dig trygg!
Du kan använda trygghetslarmet om du till exempel ramlar, blir sjuk eller känner dig orolig och inte kan få hjälp på annat sätt. Om det är en akut situation ska du istället ringa 112.
När du har fått ett trygghetslarm så får du en larmknapp att bära som ett armband eller ett halsband. Det följer även med en basenhet och ett digitalt dörrlås. Basenheten placeras i din bostad och fungerar som en högtalartelefon. Behöver du hjälp trycker du på larmknappen. Larmcentralen svarar på ditt larm genom basenheten. Larmcentralen meddelar hemtjänstpersonalen som kommer hem till dig för att hjälpa dig. Trygghetslarmet fungerar bara i ditt hem.
Ett trygghetslarm kostar 411 kr/månad för 2024. Avgiften ingår i maxtaxan.
Trygghetskamera är en digital tjänst för ökad trygghet och ro på natten. Med kameran kan personalen titta till dig på natten, utan att störa din sömn.
Trygghetskameran gör korta kontroller, ungefär 30 sekunder långa, vid förutbestämda tider enligt dina behov. Den hjälper personalen på trygghetscentralen att se om du sover tryggt i din säng eller om något hänt.
Om du inte syns i kameran under kontrollen, gör de en ny kontroll inom 10 minuter. Om du fortfarande inte syns, skickar de hemtjänstpersonal till dig.
När trygghetskameran installeras, byter de ut ditt nuvarande låsvred på insidan av din dörr till ett batteridrivet låsvred. Du använder din vanliga nyckel när du låser upp.
Hemtjänsten och vårdpersonalen använder en digital nyckel som finns i deras mobiltelefoner. Den digitala nyckeln är bara för personalen och är personlig. Tekniken kräver att personalen är nära din dörr för att kunna öppna den, och det syns ingen förändring på dörrens utsida.
En trygghetskamera kostar 411 kr/månad för 2024. Avgiften ingår i maxtaxan.
Trygghetskamera och trygghetslarm kräver biståndsbeslut. Du ansöker genom att kontakta Socialkontoret, antingen via telefon eller genom att fylla i ansökningsblanketten.
Blankett för ansökan om trygghetslarm och trygghetskamera Länk till annan webbplats.
Om du är 67 år eller äldre och behöver praktisk hjälp i ditt hem, så finns vi här för dig. Genom vår fixartjänst kan vi stötta dig med uppgifter som kan vara svåra att hantera själv. Vårt mål är att öka din trygghet som äldre och förebygga fallolyckor.
Vi hjälper dig att
Fixartjänsten är kostnadsfri.
Nu kan du enkelt beställa fixartjänst via vår e-tjänst. Du kan antingen beställa för dig själv eller för någon annan.
E-tjänst - Beställa fixartjänst Länk till annan webbplats.
Om du inte har e-legitimation (krav i e-tjänsten) kan du beställa fixartjänst genom att kontakta Medborgarservice.
Vi återkommer till dig inom fem dagar efter din beställning för att boka in ett besök. Vi strävar efter att genomföra besöket inom 14 dagar efter beställningen.
Fixartjänsten utförs av personal från hjälpmedelsservice och vi har tystnadsplikt.
Har du synpunkter på eller är missnöjd med verksamheten inom socialnämndens områden?
Berätta det för oss! Att ta tillvara dina synpunkter är ett viktigt led i vårt kvalitetsarbete.
Blankett för synpunkt, klagomål och förbättringsförslag Länk till annan webbplats.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Publicerad: | Senast uppdaterad: