Planering och projektering sker inför att kunna bygga ut fler bostäder, infrastruktur eller nya verksamhetsområden.
Sofieroleden är en ny genomfartsväg i Laholms östra delar som planerades redan 2006, i samband med att detaljplanen för Örelid vann laga kraft. Mark är genom detaljplanen avsatt till väg.
Det finns ett behov av att flytta farligt godstransporter från Lagavägen till Sofieroleden för att kunna utveckla Laholms tätort. Med anledning av det har Laholms politiker beslutat att bygga ut Sofieroleden.
Sofieroledens norra och södra del har redan byggts ut och i början av november 2025 påbörjas arbetet med den mittersta delen av leden.
När byggnationen av leden är klar kommer Sofieroleden utgöra kommunens nya led för omledningstrafik vid olycka på E6, samt led för farligt gods transporter.
Överbyggnadsberäkning pdf, 69.1 kB.
%20Sofieroleden%20bild%201.webp)
Visar Sofieroledens nya sträckning från Riksväg 24 i söder upp till korsningen med Glänningeleden i norr. Denna bild visar sträckan från längdsektion km 0/000 till 0/540 av den totala sträckan på ca 2 km. Hela vägsträckan förses med ny gatubelysning. Längst i söder blir det en ny separat parallellpåfart ut på Riksväg 24 från Sofieroleden för trafik som ska västerut. Det blir även ett separat vänstersvängsfält på Sofieroleden i korsningen med Sven Hanssons gata.

Visar Sofieroledens nya sträckning från Riksväg 24 i söder upp till korsningen med Glänningeleden i norr. Denna bild visar sträckan från längdsektion km 0/540 till 1/040 av den totala sträckan på ca 2 km. Hela vägsträckan förses med ny gatubelysning. Det blir separata vänstersvängsfält på Sofieroleden i korsningarna med Bärvägen och Kryddvägen. Del av gamla Kristianstadsvägen rivs och trafik som kommer norrifrån leds ut på nya Sofieroleden vid korsningen med Kryddvägen.

Visar Sofieroledens nya sträckning från Riksväg 24 i söder upp till korsningen med Glänningeleden i norr. Denna bild visar sträckan från längdsektion km 1/550 till 2/000 m av den totala sträckan på ca 2 km. Hela vägsträckan förses med ny gatubelysning. Det blir separat vänstersvängsfält på Sofieroleden i korsningen med Glänningeleden. Det blir en ny GC-tunnel under nya Sofieroleden som kopplar samman cykeltrafik som kommer från Moränvägen till norra delen av Granitvägen. Denna gc-väg och tunnel kommer att bli belyst. Det blir jordvallar och landskapsmodelleringar längs med vägen på denna sträcka med inslag av trädgrupper och buskplanteringar.

Visar Sofieroledens nya sträckning från Riksväg 24 i söder upp till korsningen med Glänningeleden i norr. Denna bild visar sträckan från längdsektion km 1/550 till 2/000 m av den totala sträckan på ca 2 km. Hela vägsträckan förses med ny gatubelysning. Det blir separat vänstersvängsfält på Sofieroleden i korsningen med Glänningeleden. Det blir en ny GC-tunnel under nya Sofieroleden som kopplar samman cykeltrafik som kommer från Moränvägen till norra delen av Granitvägen. Denna gc-väg och tunnel kommer att bli belyst. Det blir jordvallar och landskapsmodelleringar längs med vägen på denna sträcka med inslag av trädgrupper och buskplanteringar.
Kommunen genomför just nu ett omfattande projekt för att ersätta äldre gatubelysning med modernare och mer energieffektiva LED-armaturer. Syftet är att förbättra ljuskvaliteten, minska energiförbrukningen och bidra till en mer hållbar stadsmiljö. Projektet omfattar både tätort och landsbygd och beräknas vara färdigställt under år 2027.
Under hösten kommer Rådhusträdgården i centrala Laholm att renoveras med inspiration från en ritning av borgmästare Axel Malmquist, daterad 1944. Trädgården anlades året därpå, 1945, på platsen där stadens marknadstorg tidigare låg.
I renoveringen bevaras flera av de ursprungliga inslagen - fontänen, balustraden, pergolan och den vackra mosaiken - som alla bidrar till trädgårdens historiska karaktär.
Den nya utformningen kommer att präglas av ett rutmönster av smala gångstigar mellan planteringar av rosor och perenner. Flera bänkar placeras ut för att skapa en trivsam miljö för vila och samvaro.
Vecka 37 inleddes arbetet med att installera den nya lekplatsen och den beräknas vara klar i början av 2026.
På nationaldagen 2025 röstade besökande i stadsparken fram ett förslag på lekplats som kommunen sen arbetat vidare med. Det består av lekhus med tågtema, inspirationen kommer från den närliggande gamla banvallen som löper längs stadsparken.
Lekhusen erbjuder många lekmöjligheter som att klättra, balansera och åka rutschkana.
På den högre delen av lekplatsen kommer linbanan finnas kvar men får sällskap av ett högt klättertorn och en hinderbana för de lite äldre barnen.
Vi är i full gång med att plantera en fruktlund, ett matskogsbryn och en allé med hasselträd på platsen. Tanken är att invånare här i framtiden ska kunna plocka nötter, frukt och bär när planteringarna fått växa till sig. Det är dock viktigt att planteringarna får möjlighet att etablera sig, vissa arter behöver några år på sig innan de ger frukt.
Arbetet med planteringarna kommer bli klart under senhösten.
Lekplatsutrustningen är installerad och klar.
Byalagen står för grill, bord och bänkar på grillplatsytan.
När allt är klart kommer en invigning ske.
Betongbottenplattan, som är placerad på vänster sida av badbryggan, kommer att åtgärdas framöver. Badtrapporna kommer även dom att åtgärdas eller bytas ut.
Arbetena kan påbörjas först när kommunen får godkänt sin ansökan om tillstånd för vattenverksamhet hos Länsstyrelsen.
Byggnation förväntas börja under senhösten 2025 och pågå hela 2026. Förhoppningen är att byggnationen är klar i slutet av 2026.
Området består av en yta på 12 hektar, fördelat på 1300 meter väg, 200 meter cykelväg, grönytor och tomter.
Mellan Klövervägen och Axvägen förbereder kommunen för ett nytt bostadsområde som varit planlagt sedan många år.
Området kan byggas ut med ett tjugotal småhustomter i ett lantligt läge, med Hallandsåsen som granne.
Projekteringen påbörjas våren 2026.
Planerad byggstart sker under senhösten 2026 eller i början av 2027.
Ett större utbyggnadsområde öster om Skottorps samhälle för i huvudsak bostäder planeras.
Detaljplanen kommer medföra att villor, radhus, flerbostadshus och en förskola kan byggas. Totalt kommer 200-300 bostäder kunna byggas.
Området är under detaljplanering och du kan läsa mer om detaljplanen på sidan under detaljplaner som håller på att tas fram.
Projektingen påbörjas under 2026.
En ny översiktsplan håller på att tas fram. Planen pekar ut hur Laholms kommun ska utvecklas framöver.
Laholms kommun, Region Halland och Trafikverket arbetar nära tillsammans mot målet att starta persontrafiken på Markarydsbanan mellan Hässleholm och Halmstad. I dag används sträckan endast för gods- och omledningstrafik.
Markarydsbanan utvecklar kommunen i positiv riktning. Med nya stationer och persontåg som stannar i Knäred och Veinge blir orterna mer attraktiva, både att bo i och som besöksmål. Fler bostäder kan byggas och inflyttningen förväntas öka.
Tågtrafiken på Markarydsbanan blir en bra möjlighet för de som pendlar till jobbet eller till skolan, men också för de som gör lite längre resor. Hallänningarna kommer att nå östra och sydöstra Sverige med tåg, genom anslutningen till knutpunkten Hässleholm.
2019 tecknade parterna en ny avsiktsförklaring, med avsikt att starta timmestrafik så snart som det är möjligt.
För att starta tågtrafiken krävs bland annat:
Avsiktsförklaring Markarydsbanan (Frågor och svar) pdf, 416.5 kB, öppnas i nytt fönster.
Markarydsbanan - Region Halland Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Hösten 2017 påbörjades arbetet med att ta fram visioner för de båda orterna utifrån att det planeras för att de så småningom återigen blir stationsorter längs Markarydsbanan. I november 2018 beslutade Kommunfullmäktige att anta utvecklingsprogrammen
Utvecklingsprogram för Knäred pdf, 1.7 MB, öppnas i nytt fönster.
Utvecklingsprogram för Veinge pdf, 1.7 MB, öppnas i nytt fönster.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Publicerad: | Senast uppdaterad: