Sök Kontakt


Vedeldning

Det är vanligt att värma upp sitt hus med ved eller pellets. Om pannan är korrekt installerad och skött så är det en miljövänlig och billig lösning. Det finns dock risk att grannar kan störas eller må dåligt av röken, därför är det viktigt att elda på rätt sätt.

En panna behöver sotas och skötas regelbundet för att den ska fungera.

Här hittar du mer info kring sotning:

Sotning

Ifall du ska sätta in en ny kamin eller eldstad behöver du anmäla den, mer info hittar du här:

Anmäla eldstad

Elda rätt

  • Följ instruktioner för din eldstad.
    Har du inga instruktioner, elda inte mer än 3 kilo ved per timme och elda inte längre än 4 timmar.
  • Använd torr ved, då minskar du risken för soteld. Veden bör ha en fukthalt på 15-20 procent. Alltför fuktig ved ger sämre förbränning och större utsläpp av luftföroreningar för att vattnet måste kokas bort. En bra tumregel är att låta veden ligga utomhus under tak i minst ett halvår men gärna längre. Under den tiden hinner fukthalten minska från runt 50 procent till runt 15-20 procent.
  • Låt kaminen svalna lika länge som du eldat.
    Till exempel har du eldat i 4 timmar, låt den vila i 4 timmar innan du eldar i den igen.
  • Känn på skorstenen så den inte är för varm.
    Du ska kunna hålla handen på skorstenen utan att bränna dig.
  • Förvara askan i en behållare som inte kan börja brinna.
    Använd gärna ett tätt lock, så askan inte kan spridas.

Om du känner dig störd av grannars eldning kan du börja med att prata med dem för att se ifall de kan ändra på något. För att kunna lämna ett klagomål till Miljöenheten så måste du kunna ange vem som stör.

E-tjänst klagomål Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur hanterar miljöenheten klagomål?

Miljöenheten tar emot och registrerar ditt klagomål. Var tydlig och lämna så mycket information du kan. Tänk på att allt som kommer in till kommunen blir offentliga handlingar och kan begäras ut. Om du vill vara anonym är det bäst att ringa eller skriva brev, men du kommer inte kunna få någon återkoppling om ärendet ifall du är anonym.

För att vi ska kunna bedöma om det klagomålet gäller är en olägenhet behöver du i de flesta fall föra störningsdagbok. Anteckna när du blir störd, hur länge i taget och beskriv störningen.

Miljöenheten kommer kontakta den som orsakar störningen och ge dem möjlighet att bemöta klagomålet. Vi kan även åka ut för att bedöma störningen på plats.

Om det visar sig att klagomålet är befogat kan miljöenheten ställa krav på vissa åtgärder.

Åsa Larsson
Miljö- och hälsoskyddsinspektör
0430-152 82

Kontakta Laholms kommun

Stängt just nu. Öppnar klockan 08.00

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Publicerad:  |  Senast uppdaterad: