Tyvärr har vi i dag inte möjlighet att erbjuda "Mina sidor" eller annat sätt där du själv kan se när dina kärl ska tömmas. Ring vår kundtjänst så informerar vi dig eller anmäl dig till vår kostnadsfria tjänst för SMS-avisering.
Om förändringar innebär exempelvis nya hämtdagar eller hämtveckor en längre tid, kommer detta att informeras på annat vis.
Om du önskar ta del av sms-tjänsten fyller du i formuläret nedan.
Bra att känna till innan du fyller i formuläret:
Ibland kan det hända att sopbilen går sönder eller inte har kunnat komma fram. Det kan vara halka, avstängningar eller något annat som spärrar vägen. Lämna kvar kärlet på sin plats så tömmer vi så snart vi kan.
Vid större driftstörningar så meddelar vi det på Laholms kommuns startsida. Hittar du ingen information så kontakta kundtjänst inom två arbetsdagar och anmäl utebliven tömning av ditt kärl.
Ibland händer det att dina kärl inte töms på grund av att det är felsorterat i kärlet eller att dragvägen mellan kärl och lastbil är blockerad. Då hänger chauffören en hängare på kärlet med orsak till utebliven hämtning. Du har då som fastighetsägare ansvaret att åtgärda felet. Klarar du dig inte till nästa schemalagda tömning så får du beställa en extratömning via vår kundtjänst.
Kostnad ser du i avfallstaxan.
På tömningsdagen måste kärlet stå med draghandtaget ut mot vägen så att chauffören lätt kan greppa handtaget och rulla fram kärlet till lastbilen.
Denna placering av kärlet ger chauffören en bättre arbetsmiljö som sliter mindre på kroppen. En chaufför tömmer mellan 300-450 kärl om dagen.
Vill du slippa vända kärlen på tömningsdagen så finns ett praktiskt tillbehör som vi kallar för "lock-i-lock". Det innebär att locket går att öppna från två håll. Då kan kärlen stå åt rätt håll för dig och samtidigt på rätt håll för chauffören.
Om du vill byta till ”lock i lock” istället så kan du hyra ett lock till en årlig avgift.
Aktuell kostnad ser du i årets taxa Pdf, 352 kB, öppnas i nytt fönster.. Kontakta Avfallsservice för beställning av lock.
Genom kommunens lokala avfallsföreskrifter, ställs vissa krav på dig som fastighetsägare att ordna en bra framkomlighet kring dina sopkärl.
Vid hämtning av grovavfall får du inte blanda allt avfall i till exempel en säck. Grovavfallet måste vara uppsorterat i avfallsslag. Mindre avfall sorteras med fördel i en låda eller annan lämplig behållare.
Restavfall (brännbart) som till storlek går ner i ditt flerfackskärl men som av större mängd inte får plats, räknas inte som grovavfall.
Större mängd av restavfall i säck som inte får plats i ditt flerfackskärl slänger du själv på Ahla återvinningscentral.
För att beställa hämtning av grovavfall och få information om när grovavfall hämtas i ditt område, kontakta vår kundtjänst.
Vitvaror räknas inte som grovavfall utan omfattas av producentansvaret.
Det innebär att producenten via försäljaren ansvarar för insamling, borttransport och återvinning. Men det finns inget som hindrar att du själv lämna dina trasiga vitvaror på Ahla återvinningscentral.
Grovavfall från hushållen kan lämnas på Ahla återvinningscentral.
På återvinningscentralen ska avfallet sorteras och lämnas enligt instruktioner på plats.
Som fastighetsägare har du rätt att ansöka om undantag från bestämmelser i kommunens renhållningsordning.
Om en bebyggd fastighet ska stå helt oanvänd så kan du ansöka om uppehåll i sophämtning och även slamtömning hos kommunens Miljöenhet.
Följande gäller vid ansökan om tillfälligt uppehåll i hämtningen:
Under våren och sommaren kan det ibland uppstå problem med flugor och dålig lukt i kärlet för matavfall.
Här är några enkla knep för att minska risken för detta:
På vintern finns risk för att matavfallspåsarna fryser fast i kärlet.
Då kan det hända att påsar blir kvar efter tömning.
Enkla tips för att undvika fastfrusna matavfallspåsar:
Har ditt avfall frusit fast?
0430-153 42
Knappval 1 - Ohlssons i Landskrona
Måndag-fredag klockan 8-16
Frågor om utebliven hämtning av hushållsavfall. Beställning av sophämtning och grovavfall. Övriga frågor gällande hushållsavfall.
laholm.renhallning@ohlssons.se
Knappval 2 - Petterssons Miljöåkeri AB
Måndag-fredag klockan 8-16
Beställning/avbeställning och frågor gällande slamtömning.
Knappval 3 - Laholms kommun - Avfallsservice
Måndag-fredag klockan 9-12
Ägarbyte, abonnemangs- och fakturafrågor.
Knappval 4 - Ahla återvinningscentral
Måndagar och torsdagar klockan 9.30-18
Tisdag, onsdag och fredag klockan 9.30-16.30
Lördagar klockan 9.30-15
Kom i kontakt med personal om du har frågor inför ditt besök på återvinningscentralen.
Publicerad: | Senast uppdaterad: