Sök Kontakt

Avgifter, regler och abonnemang

Nytt verksamhetssystem

Den 1 februari 2025 inför Tekniska enheten/Avfall, ett nytt verksamhetssystem för administration. Syftet med det nya systemet är att ge en bättre service till dig som kommuninvånare.

Slutfakturering från gamla systemet

Införandet innebär att kommande fakturor kan få ändrad period då det görs en slutfakturering i gamla systemet till och med 2024-01-31. Slutfakturorna skickas ut februari/mars 2025.

Bra att veta:

  • Slutfakturor
    Perioden på din slutfaktura beror på vilken fakturaperiod du normalt ligger i. Laholms kommun är uppdelade i olika fakturadistrikt. Det innebär att några får slutfakturor som avser en normal fakturaperiod och några får slutfakturor för en kortare period. Får du en faktura för kortare period än vanligt, får du resterade period från nya systemet när det är dags för nästa fakturering. Som privatperson fortsätter du att få dina fakturor halvårsvis. Om du inte redan får din faktura via autogiro eller som E-faktura, ser vi gärna att du ansöker om detta för att minska pappersanvändning och energiförbrukning vid posthanteringen.
  • Ändrad fakturaperiod för företag, verksamhet och ägare till flerbostadshus
    Fakturaperioden ändras från att avse ett halvår, till att komma månadsvis. Precis som tidigare så betalar du retroaktivt.

Vi förstår att förändringar i faktureringen kan orsaka viss förvirring och vi beklagar eventuella besvär. Vi uppmanar alla att vara uppmärksamma på sina fakturor och kontakta oss gärna om det finns några frågor eller oklarheter.

Tack för ditt tålamod och förståelse under denna övergångsperiod.

Vi ser fram emot att kunna erbjuda ett mer effektivt system för avfallstjänsterna och att kunna erbjuda dig en bättre och mer lättillgänglig service.

Mina sidor införs under våren 2025

Här ska du lätt hitta information om dina avfallstjänster, tömningsdagar och fakturor. Du ska kunna anmäla dig för SMS-påminnelser, nyhetsutskick, uppdatera dina kontaktuppgifter och registrera ägarbyten.

Avgifter

Varje fastighet ska ha ett avfallsabonnemang och betala avgifter enligt kommunens avfallstaxa. Avfallstaxan är beslutad av kommunfullmäktige och enligt lag ska hushållsavfall hämtas vid alla bebodda fastigheter i kommunen.
Avfallshanteringen är avgiftsfinansierad och inte skattefinansierad, alltså inga skattepengar används.

Avfallsavgiften består av två delar:

  • Grundavgift
    ska täcka kostnader för återvinningscentral, kundservice, planering, projekt, information, fakturering och hämtning av grovavfall vid fastigheten.
  • Hämtningsavgift
    ska täcka kostnaderna för insamling och behandling av avfallet.

Avfallstaxa 2025 Pdf, 363 kB.

Förenklad avfallstaxa 2025 - Villa och Fritidshus Pdf, 860.6 kB.

Förenklad avfallstaxa 2025 - Flerbostadshus och Samlokaliserade verksamheter Pdf, 896.5 kB.

Förenklad avfallstaxa 2025 - Verksamheter Pdf, 879.9 kB.

Regler

Renhållningsordningen styr hur avfallet ska hanteras medan avfallsplanen innehåller mål och åtgärder för avfallshanteringen i just din kommun.

Renhållningsordning

Enligt miljöbalken ska alla kommuner ha en renhållningsordning som antagits av kommunfullmäktige. Renhållningsordningen består av avfallsplan och föreskrifter för avfallshantering, även kallad avfallsföreskrifter. I avfallsföreskrifterna ska det framgå hur kommunen fullgör sina skyldigheter på avfallsområdet och vilka fastighetsinnehavare som omfattas.

Avfallsplan/Avfallsföreskrifter

Avfallsplanen är en plan med mål och åtgärder med lokala föreskrifter som gäller i fyra år. Målen och åtgärderna ska bidra till att avfallet i kommunen minskar och att det avfall som slängs blir mindre farligt för miljön och människors hälsa.
Planen förklarar reglerna för sortering, kraven på fastighetsägaren, när du kan ansöka om undantag och mycket annat.

Avfallsplan del 1, policy, strategi och riktlinjer Pdf, 530.8 kB.

Avfallsplan del 2, föreskrifter för avfallshantering Pdf, 770.1 kB.

Avfallshantering för permanent- och fritidsboende

Ditt avfall hämtas vanligtvis året runt på fast schemalagd dag som beror på vilket område du bor i.

  • För dig som är permanentboende i kommunen hämtas avfallet året runt.
  • Har du ett fritidshus kan du välja om du vill ha tömning av dina kärl året runt eller bara under sommarhalvåret. Väljer du vårt lilla fritidsabonnemang så töms kärlen enligt följande perioder:

Kärl 1 - varannan vecka, 10 gånger under perioden vecka 17/18–35/36.
Kärl 2 - var 4:e vecka, 6 gånger under perioden vecka 16/17/18/19–36/37/38/39.

Utanför tömningsperioden ingår två budade tömningar av kärl 1 och en tömning av kärl 2. Dessa ringer du själv och beställer när de behövs. Tömningen utförs sen när man kör ordinarie runda för området.

För mer information om när dina kärl töms, kontakta vår kundtjänst.
Du kan även anmäla dig till vår SMS-tjänst och får då en liten påminnelse dagen innan tömning.

Anmälan för SMS-avisering - Flerfackskärl

Gemensamma flerfackskärl

Om ni är två eller tre grannar med lite avfall och med närliggande fastigheter, kan ni ansöka om att få dela flerfackskärl.

För att få en beviljad ansökan gäller följande:

  • Fastighetsinnehavarna delar en uppsättning med flerfackskärl, alltså ett kärl 1 och ett kärl 2.
  • Fastighetsägaren där kärlen placeras svarar för att föreskrifterna efterlevs.
  • Kärl 1 och kärl 2 kan placeras på olika adresser om det tydligt framgår i ansökan. Här är det viktigt att man i efterhand inte skiftar placering på kärlen. Det beror på att kärlen har olika tömningsintervaller och därmed olika schema för tömning.
  • Avståndet mellan berörda fastigheter får vara högst 200 meter inom detaljplanelagt område och högst 400 meter utanför detaljplanelagt område.

Grundavgiften betalas av var fastighetsägare medan hämtningsavgiften fördelas på antalet fastighetsägare.

Ansökan om gemensamma flerfackskärl Länk till annan webbplats.

Avfallshantering för flerbostadshus

Du som ägare eller förvaltare till flerbostadshus eller en bostadsrättsförening ansvarar för att avfallshanteringen fungerar i fastigheten. Det innebär till exempel att du måste se till att det finns tillräckligt många och tillräckligt stora avfallsbehållare för de olika typerna av avfall som samlas in.

I ansvaret ingår också att informera de boende om hur de ska sortera sitt avfall.

Både hushåll och verksamheter måste sortera ut sitt matavfall och slänga i särskilda papperspåsar. Kommunen tillhandahåller påsar som du själv hämtar på Ahla återvinningscentral. Även förpackningsavfall som plast, papper, metall, ofärgat- och färgat glas ska sorteras ut. Det avfall som blir kvar kallas för restavfall. Det är normalt sett det som slängs i den vanliga soppåsen.

Alla hushåll är skyldiga att sortera sitt avfall. Förpackningsavfall kan i dag lämnas på återvinningsstationen om det inte finns ordnad insamling i anslutning till bostaden.

1 januari 2026

Sortering av förpackningar i eller i nära anslutning till bostäder blir obligatoriskt från 1 januari 2026. Det kallas för fastighetsnära insamling, eller FNI.
Fastighetsägaren ansvarar för att det finns en fungerande insamling av sorterat avfall och att det kan hämtas på ett bra sätt. Förpackningsavfallet ska hämtas av en entreprenör som är auktoriserad av kommunen.

Planera för den utökade sophanteringen

Börja redan nu att planera för den utökade avfallssorteringen. Utrymmet som används i dag kanske behöver byggas ut eller ordnas på annat sätt för att det ska fungera med fler kärl.

Hur många kärl behövs?

Det är upp till dig som fastighetsägare att bestämma följande:

  • Hur många kärl ni vill ha för varje fraktion
  • Vilken storlek på kärl ni vill ha
  • Hur ofta kärlen ska tömmas

Du kan läsa mer om de olika abonnemangen och vad de kostar i avfallstaxan.

Beräkna antal kärl med hjälp av denna tabell

Avfallstyp

Låg

(1/vecka/hushåll)

Normal

(1/vecka/hushåll

Hög

(1/vecka/hushåll)

Tidningar

0-5

5

5-10

Pappersförpackningar

30-40

40-50

50-60

Plastförpackningar

15-20

20-30

30-40

Metallförpackningar

1

2

3

Färgade glasförpackningar

1

2

3

Ofärgade glasförpackningar

1

2

3

Matavfall

5-10

10

10-15

Restavfall

40-45

45-55

55-65

Avfallshantering för torghandel och tillfällig verksamhet

För att bedriva torghandel och tillfällig verksamhet på till exempel stranden, krävs det tillstånd innan du kan beställa abonnemang för ditt avfall.

Här kan du läsa allt som gäller för torghandel och tillfällig verksamhet

Kontakta oss

0430-153 42

Knappval 1 - Ohlssons i Landskrona
Måndag-fredag klockan 8-16
Frågor om utebliven hämtning av hushållsavfall. Beställning av sophämtning och grovavfall. Övriga frågor gällande hushållsavfall.

laholm.renhallning@ohlssons.se

Knappval 2 - Petterssons Miljöåkeri AB
Måndag-fredag klockan 8-16
Beställning/avbeställning och frågor gällande slamtömning.

info@petterssonsmiljo.se

Knappval 3 - Laholms kommun - Avfallsservice
Måndag-fredag klockan 9-12
Ägarbyte, abonnemangs- och fakturafrågor.

avfallsservice@laholm.se

Knappval 4 - Ahla återvinningscentral
Måndagar och torsdagar klockan 9.30-18
Tisdag, onsdag och fredag klockan 9.30-16.30
Lördagar klockan 9.30-15
Kom i kontakt med personal om du har frågor inför ditt besök på återvinningscentralen.

Publicerad:  |  Senast uppdaterad:

Innehåll på sidan