Här hittar du information om fakturor från Laholms kommun eller andra sätt som du kan göra en inbetalning till kommunen på.
Har du frågor om innehållet på fakturan ska du i första hand kontakta den kontaktperson eller förvaltning som finns angiven på fakturan.
Du kan också kontakta Medborgarservice som leder dig till rätt handläggare.
Om du väljer att betala med e-faktura kontrollerar och godkänner du dina fakturor i din internetbank. Alla uppgifter, det vill säga OCR-nummer, fakturanummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade.
Om du önskar betala med e-faktura anmäler du detta i din internetbank.
Laholms kommun använder bankgiro och plusgiro som inbetalningssätt. Det står på fakturan vilket bankgiro/plusgiro och OCR-nummer som du anger vid betalning.
Bankgiro: 292-1690
Plusgiro: 480 50 02-5
Om du väljer att betala med autogiro kommer fakturabeloppet automatiskt dras från ditt angivna bankkonto på förfallodagen. Du kan använda autogiro på fakturor för barnomsorg, äldreomsorg och renhållning/avfall. För att använda autogiro behöver du fylla i och skriva ut blanketten.
Autogiroblankett.pdf Pdf, 955.2 kB.
Blanketten skickar du därefter till adressen.
Laholms kommun
Kommunledningskontoret
312 80 Laholm
(Har vi kopplat dig med autogiro kvarstår det även om du anmäler e-faktura. Då får du ingen pappersavisering, utan en e-faktura som presenteras i internetbanken men som betalas via autogiro.)
Du kan betala till kommunen även om du befinner dig utomlands. Då behöver du ange vårt IBAN-nummer (International Bank Account number) samt SWIFT/BIC-kod (Bank Identifier Code).
IBAN: SE30 8000 0818 3630 3027 7655
SWIFTCODE: SWEDSESS
De flesta internetbanker tillåter e-faktura och det finns instruktioner i din internetbank hur du går tillväga. E-fakturor ska i största möjliga mån skickas till det personnummer som tillhör den som står som fakturamottagare.
Kommunens mål är att all fakturering ska ske digitalt. Men det finns också möjlighet att få en pappersfaktura om du önskar det. Om du inte är ansluten till e-faktura så kommer fakturan automatiskt skickas som pappersfaktura.
Företag har möjlighet att ta emot fakturor elektroniskt via e-faktura Peppol eller Svefaktura. Ta kontakt med kommunens ekonomiavdelning så hjälper vi dig.
Om du gjort en dubbelbetalning, fått en kreditfaktura eller gjort en felaktig inbetalning har kommunen möjlighet att returnera detta till ditt bankkonto. Då skickar kommunen ett brev om återbetalning till dig där du anger ditt kontonummer för insättning av pengarna på ditt bankkonto igen.
Om du inte betalar en faktura i tid kommer du få en påminnelse av Visma Amili 8-10 dagar efter förfallodatum. Utöver kapitalkostnaden blir du även skyldig att betala dröjsmålsränta för de dagar fakturan varit obetald.
Om du trots påminnelse inte betalar fakturan i tid skickar Visma Amili ut ett inkassokrav. Utöver inkassoavgiften på 180 kronor så tillkommer även dröjsmålsränta för de dagar fakturan har varit obetald.
Påminnelser och inkassokrav går ut till din digitala brevlåda (om du godkänt detta). Annars postas ett brev till din hemadress hämtat från folkbokföringsregistret.
Har du frågor kring ärendet när det gått vidare till inkasso får du kontakta Visma Amili.
Visma Amili 0771-232402
Vid övriga frågor eller synpunkter gällande ekonomi, kontakta redovisningsenheten.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Publicerad: | Senast uppdaterad: