Sök Kontakt



Äldre i Laholm nöjda med äldreomsorgen

Hemtjänstpersonal i köket samspråkar med äldre kvinna

Äldre som har hemtjänst eller bor på särskilt boende i Laholms kommun är över lag nöjda med äldreomsorgen. De är särskilt nöjda med bemötandet från medarbetarna där hela 96% upplever att de får ett gott bemötande.

— Ett gott bemötande är en del av Laholms kommuns värdegrund och det gör mig glad och stolt att våra medarbetare har ett så fint sätt med våra äldre, säger Kristina Isaksson, verksamhetschef senior.

Socialstyrelsen genomför varje år en rikstäckande enkätundersökning för att ta reda på hur nöjda äldre är med äldreomsorgen i sin hemkommun. Syftet med undersökningen är att ge äldre personer en röst om hur de uppfattar kvaliteten i äldreomsorgen. Och när Laholmarna talar så är det framför allt i positiva ordalag där flera av resultaten ligger en bit över rikssnittet. Undersökningen genomfördes under våren inom både hemtjänst och särskilt boende i Laholms kommun.

88% nöjda med hemtjänsten i kommunen

Totalt svarade 239 laholmare som har hemtjänst i kommunen på frågorna i undersökningen och de är generellt sett nöjda med både den service och det bemötande som de får.

87% svarar att de upplever att personalen kommer i tid och det är en siffra som sticker ut positivt både i jämförelse med riket och övriga Halland, där motsvarande nöjdhet ligger på 81% respektive 85%.

— Det är glädjande att de äldre upplever att våra medarbetare kommer i tid till dem. Den förutsägbarheten bidrar till en känsla av både trygghet och struktur i vardagen, säger Kristina Isaksson.

80% upplever också att personalen har tillräckligt med tid är att utföra arbetet i deras hem och hela 96% upplever att personalen bemöter dem på ett bra sätt.

En övervägande majoritet upplever också att det känns tryggt att bo hemma med stöd från hemtjänsten. 92% har svarat mycket tryggt eller ganska tryggt på den frågan.

— Det är viktigt för den enskilde att man kan bo kvar hemma så länge som möjligt och jag är stolt över att vi har så kompetenta medarbetare i Laholms kommun som bidrar till den känslan, säger Kristina Isaksson.

Trygghet, förtroende och upplevelsen av tillgänglighet får över lag höga betyg i undersökningen. Laholms kommun utmärker sig positivt i förhållande till riket på samtliga tre.

— Det är fina siffror och ett kvitto på det fantastiska arbete våra medarbetare gör varje dag för våra äldre, säger Kristina Isaksson.

Undersökningen visar slutligen att man är nöjd med hemtjänsten i sin helhet, 88 svarar positivt på den frågan.

83% nöjda med sitt äldreboende

78 personer med plats på särskilt boende besvarade enkäten. Av dem svarade 86% att de fått plats på det boende som de önskat och 79% trivs med sitt rum.

Även laholmare på särskilt boende upplever att personalen har tillräckligt med tid för dem. 74% svarar positivt på det, ett resultat som sticker ut positivt i jämförelse med riket där motsvarande siffra är 71%.

Upplevelsen av ett gott bemötande och inflytande får också höga siffror i undersökningen. 92 anser att de får ett gott bemötande av personalen på sitt särskilda boende.

— Ett gott bemötande är a och o så det är glädjande att det får så höga betyg även inom särskilda boende, säger Kristina Isaksson.

Slutligen är 83% av de boende nöjda med sitt äldreboende, vilket är högre än siffran för riket på 78%.

Undersökningen som helhet visar att de äldre i vår kommun är nöjda med den service och det bemötande som de får, både inom hemtjänst och på särskilt boende. Samtidigt finns det alltid saker att jobba vidare med och ett av utvecklingsområdena är tydligare information om vart man vänder sig med synpunkter.

— Det är viktigt att man som kommuninvånare, oavsett ålder, vet vart man ska vända sig om man har synpunkter så det är en av frågorna som vi får jobba vidare med, säger Kristina Isaksson.

Undersökningen genomfördes även hos äldre som valt en privat aktör, men antalet svarande där var för få för att det ska gå att mäta och presenteras i undersökningen.

Kontakta Laholms kommun

Stängt just nu. Öppnar imorgon 08.00

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Publicerad: | Senast uppdaterad: