Sök Kontakt



Begränsad omfattning av inspelade samtal via kommunens nya telefonisystem

Ny information i frågan om inspelade och lagrade telefonsamtal i Laholms kommun har framkommit. Frågan utreds fortsatt, men omfattningen på inspelningarna är inte så stor som kommunen först befarade.

— Vi har fått besked från vår leverantör Tele 2, att detta enbart har berört inkommande samtal till Medborgarservice via telefonnummer 150 00. Dessa samtal har spelats in och lagrats i 24 timmar, för att sedan automatiskt raderas. Här undersöker vi just nu om man som myndighet faktiskt har en laglig rätt att spela in samtalen för att på bästa sätt hantera ett ärende och därmed också ges möjlighet att dokumentera samtal som innehåller hot och våld, säger Anders Einarsson, kommunchef Laholms kommun.

Om du slår nummer 150 00 har du möjlighet att få direkt rådgivning i enklare kommunala ärenden, men även bli vidarekopplad till sakkunnig i kommunen vid behov.

— Det är bara själva samtalet till Medborgarservice som spelats in. Inspelningen har avbrutits vid vidarekoppling, säger IT-chef Conny Ottosson.

Inspelningsfunktionen är helt avstängd sedan den 20 december då man befarade att samtliga in- och utgående samtal till kommunen spelats in.

— Även om frågan inte är så omfattande som vi först trodde, så känns det bra att vi reagerade som vi gjorde. Vårt telefonisystem är nytt och vi blev självklart osäkra när det dök upp lagrade samtal på en av våra servrar. Nu berörde det lyckligtvis inte all verksamhet, men det blir ju en integritetsfråga oavsett var skadan är skedd, som vi måste titta vidare på. Vi har bland annat lyft frågan med SKR, säger Conny Ottosson.

Laholms kommun håller medarbetare och invånare uppdaterade om den fortsatta utredningen.

Kontakta Laholms kommun

Stängt just nu. Öppnar imorgon 08.00

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Publicerad: | Senast uppdaterad: