Sök Kontakt

Viktigt meddelande till allmänheten (VMA)

VMA betyder Viktigt Meddelande till Allmänheten och används för att snabbt nå ut till allmänheten för att varna eller informera i samband med händelser som riskerar att skapa allvarliga störningar i samhället.

VMA är ett system för att varna om att något allvarligt har hänt som riskerar att hota liv, hälsa, egendom eller miljö. Systemet består av meddelanden i radio, tv, sms och av utomhussignalen ”Hesa Fredrik”.

VMA utomhussignal

Utomhussignalen, även kallat “Hesa Fredrik” hörs bara i vissa tätorter. Signalen ljuder i 7 sekunder, är tyst i 14 sekunder och ljuder i 7 sekunder. Detta upprepas under cirka två minuter. Varningen kan gälla till exempel gasutsläpp eller stora bränder. Larmet betyder att något har hänt som folk behöver få veta. När faran är över ljuder en ny ihållande signal som hörs 30-40 sekunder.

Det kan vara så att du inte hör signalen där du bor eller om du befinner dig inomhus. VMA-signalen är främst tänkt för att varna personer som befinner sig utomhus.

Detta ska du göra

När VMA utomhussignal ljuder ska du gå inomhus, stäng alla dörrar, fönster och ventilation. För mer information om vad som hänt kan du bland annat lyssna på Sveriges Radio P4, besöka www.laholm.se eller ringa 113 13.

På www.laholm.se hittar du uppdateringar om händelsen. Kommunen samarbetar med andra myndigheter för att ha en samlad bild om situationen och vad som behöver göras.

Det kan vara bra att du har en batteridriven radio så att du kan ta del av samhällsviktig information vid elavbrott via radio. Apparna Krisinformation och Sveriges Radio är bra komplement och har du pushnotiser igång kan du få meddelanden direkt.

När du hör utomhussignalen ska du:

1. Gå in.
  2. Stänga fönster, dörrar och ventilation.
  3. Lyssna på Sveriges Radio P4 för mer information om vad som hänt och vad du ska göra. Du kan också besöka www.laholm.se eller ringa 113 13.

Du behöver inte göra något om du hör du signalen när det är test av systemet var tredje månad.

Test av signalen för VMA

VMA utomhussignal testast fyra gånger per år. Testet görs för att kontrollera att signalerna fungerar och för att de personer som ansvarar för systemet ska få öva.
Testerna sker den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december klockan 15. Då hörs signalen för viktigt meddelande och Sveriges Radio läser upp information om provet. Testet avslutas klockan 15.05 med signalen för faran över. Om nationaldagen den 6 juni infaller på en måndag så testas VMA utomhussignal den 13 juni istället.

Beredskapssamordnare
Säkerhetschef

Kontakta Laholms kommun

Stängt just nu. Öppnar i övermorgon 08.00

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Publicerad:  |  Senast uppdaterad:

Innehåll på sidan