
Den 6 juni invigs den nya lekplatsen i Stadsparken. Samtidigt har Stadsparken, genom sin utveckling, fått utmärkelsen Pep-park av Generation Pep, en nationell, icke-vinstdrivande organisation som initierats av kronprinsessparet och där Carolina Klüft är verksamhetschef, med fokus på att främja barn och ungas hälsa genom fysisk aktivitet och goda levnadsvanor.
Lekplatsen börjar nu bli färdig med lekutrustning, fallunderlag, planteringar och ny parkmöblering på plats. Utvecklingen av Stadsparken skapar fler möjligheter till lek, rörelse, gemenskap, återhämtning och naturupplevelser för invånare i alla åldrar.
Thor Gunnar Bjelland (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, inviger lekplatsen den 6 juni klockan 09.45.
Alla är varmt välkomna!
Arbetet med Stadsparken fortsätter. Planer finns bland annat för att utveckla grusytan där Parketten/Tivolipaviljongen tidigare låg och att bygga en ny toalett.
Kommunen fortsätter också att utveckla parkens växtlighet med fler ätbara växter. Vid vattentornet finns nu en nyplanterad fruktlund och rabatter med bland annat smultron och blåbär. På kommunens hemsida finns en broschyr om parkens olika rum och växtlighet.
Stadsparken har fått utmärkelsen Pep-park för sitt arbete med att skapa en attraktiv och tillgänglig miljö som främjar lek, rörelse och gemenskap.
– Det är jättekul att Laholms kommun väljer att bygga en Pep Park. Vi vet att hela samhället måste kraftsamla för att skapa bättre förutsättningar för barn och unga att vara aktiva. Att skapa fler attraktiva och tillgängliga ytor som möjliggör en aktiv fritid bidrar till barn och ungas hälsa så här kan en Pep-park spela en viktig roll, säger Carolina Klüft verksamhetschef för Generation Pep.
– Det är fantastiskt roligt att kommunen med stadsparkens helhet uppnått kraven för att vara en Pep-park. Stadsparken är ett fint exempel på hur vi kan skapa miljöer som bjuder in till rörelse, lek och gemenskap – varje dag. Det är också ett viktigt steg i vårt fortsatta arbete där samverkan mellan enheter är en framgångsfaktor, säger Idah Collin folkhälsosamordnare.
Varmt välkommen att besöka Stadsparken – året runt.
Hjälpte informationen på den här sidan dig?
Publicerad: | Senast uppdaterad: